Poslat, nebo neposlat děti do školy?

Argumentů již bylo napsáno hodně, některé shrnu a přidám za sebe ty nejdůležitější. Proč nedoporučuji posílat v současné situaci děti do školy:  

Vystavení dětí stresu z testování a následných výsledků

Testování je samo o sobě nepříjemné, pro děti může být velmi stresující, ale horší je pak samotné čekání na výsledky. Při případné pozitivitě bude dítě pravděpodobně vystaveno traumatizujícímu zážitku – reakce ostatních dětí, ostrakizace, umístění do izolace…

Nespolehlivost testů

Testování v podstatě nemá žádný smysl vzhledem ke spolehlivosti testů.

Dlouhodobé nošení roušek

O zdravotních i psychologických rizicích asi není nutné znovu psát.

Ilustrační foto, zdroj TV Nova

Ale to, co mně osobně připadá nejdůležitější, je fakt, že přístupem „tak to vydržíš, aby ses mohl vidět s kamarády (mohl se konečně učit, mohli jsme jít do práce…)“ učíme děti podvolit se, poslouchat i nesmyslná nařízení, ohýbat záda před mocnějšími. Poslušnost a naučená bezmoc jsou následky, které si často nesou takto vychovávané děti do budoucnosti, a potýkají se pak s nimi v partnerských vztazích i v zaměstnání. Nízké sebevědomí, přesvědčení o své malé hodnotě, somatické a neurotické potíže, ochota snášet násilí… – to je několik charakteristik takto vychovávaných lidí. (A to nemluvím o celospolečenských dopadech – volání po silném vůdci, tendence k použití násilí „pro dobro všech“ apod.)

Chcete-li ze svých dětí vychovat zodpovědné a sebevědomé dospělé, máte teď mimořádnou příležitost ukázat dětem, že se za ně dokážete postavit (oni to pak v budoucnu dokážou také) a že s vámi nikdo nemůže zacházet jako s poddanými. Buďte pro své děti vzorem!

 

Nejčastější námitky

Ale děti už jsou dlouho doma, potřebují kolektiv

Ano, plody toho, co vláda těmito opatřeními napáchala na psychice (nejen) dětí, budeme ještě dlouho sklízet, ale to není důvod přidělat dětem další trauma. Můžete se pokusit dětem zajistit kontakt s kamarády ve zdravém a bezpečném prostředím (tím v současné chvíli školy nejsou). 

Děti už tolik zameškaly, musí do školy co nejdříve

Nedělejme si iluze, že nějaký týden teď něco zachrání. Mluvte se svými dětmi o tom, co je zajímá, čtěte si s nimi, učte se… Mozek, aby se mohl dobře učit, potřebuje bezpečné prostředí – to v této chvíli ve škole stejně nebude.

Musím už nutně do práce

Doporučuji v tomto případě zvážit priority. Pokud skutečně musíte do práce, zkuste se domluvit s jinými rodiči např. na střídání dětí (takto funguje řada domškoláckých skupinek), požádat o pomoc přátele, zaplatit si „chůvu“… Při falešné pozitivitě testu dítěte stejně v práci moc nepobudete.

Mgr. Eva Mikešová
psychologické poradenství

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Twitter

Děkuji za vaše sdílení na sociálních sítích a všechny reakce. Jak jste se rozhodli vy?

Můžete se na mě obrátit

Pokud potřebujete se situací pomoci, můžete mě kontaktovat.

Psychoterapie a psychologické poradenství Plzeň | Konzultace prezenčně i on-line | Mgr. Eva Mikešová

5 komentářů u „Poslat, nebo neposlat děti do školy?“

  1. Ohýbání zad? Ano, asi to dělám celý život, ale jak mám vysvětlit dítěti, že tentokrát se vláda a nařízení poslouchat nemusí? Celou dobu vštěpuji dětem, že když je něco v zákoně a nařízené „zhora“, tak by se tím člověk měl řídit. Je to o autoritách jako např. učitelky ve škole. Když se prostě nesmí krást, zabíjet, jezdit na červenou, nebo vysokou rychlostí v obci, tak to taky dodržujeme. V čem je v tomto s covidem rozdíl? Nemůžu přece za to, jaká je vláda, jak postupuje ohledně pandemie, ale jak mám v tom tedy vzhledem k dětem postupovat? Kde jsou ty hranice, kdy toto nebo toto, pořád je to přece nařízení? Jak mohu vysvětlit dětem, že toto zrovna ne, v tomhle je nebudeme poslouchat? A co když dojde ke střetu dětského názoru a mého, ne – nepustím tě kvůli testování a rouškám do školy a ono řekne, chci jít, mě je to jedno? Když budu trvat na tom, že nepůjde, co si o mně dítě bude myslet? Když jeho spolužáci jdou? Zase budu ta „špatná“. Tak mi to psychologicky vysvětlete prosím. Děkuji

    Odpovědět
    • Dobrý den, paní Skálová, děkuji Vám za příspěvek. Na svých seminářích o emoční inteligenci a motivaci vysvětluji účastníkům, proč vést děti k zodpovědnosti, ne k poslušnosti. Nejen ve své terapeutické praxi vidím, k čemu právě výchova k poslouchání autorit vede (o něčem z toho jsem se zmínila i v tomto článku). Určitě sama najdete řadu situací, kdy opravdu není dobré poslouchat autority a respektovat veškerá pravidla (takovými příklady může být zneužití moci učitelem či nadřízeným, ale i zákony totalitních společností, např. Norimberské zákony). Je důležité učit děti kritickému přístupu, a to zejména k autoritám.
      Něco k tématu si můžete přečíst také v mém rozhovoru zde:
      https://evamikesova.cz/uvedomovani-si-vlastnich-pocitu-potreb-vede-ke-spokojenejsimu-zivotu/

      Odpovědět
  2. Proč nemohou právníci toto vše zrušit? Proč ZAVÍRAT a testovat Zdravé lidi. Nemocní mají být doma! Izolovat nemocné. Děti už jsou takhle vystresovane. Děkuji s pozdravem L.Korotvickova

    Odpovědět

Napsat komentář

Nemusíte na to být sami, společně najdeme řešení.
Neváhejte mě kontaktovat

Udělejte první krok ke spokojenějšímu životu.